
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Gliwicach od dwóch lat szkoli w ramach kampanii społecznej POZYTYWNI.GLIWICE.PL liderów na wszystkich poziomach edukacyjnych. Ogółem w 42 szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przeszkolono 327 liderów (w roku szkolnym 2015/2016 – 147 osoby, w roku szkolnym 2016/2017 – 180 osób). Realizowali oni na terenie swoich klas scenariusz zajęć „Kwestia spojrzenia – kształtowanie postaw prospołecznych” przygotowany przez trenerów Poradni.
Za szkolenia uczniów/uczennic odpowiedzialni są trenerzy:
– szkoły podstawowe: panie Ewa Golbik – Madej, Elżbieta Wystep- Kolago
– szkoły gimnazjalne: pani Barbara Kosińska, pan Krzysztof Koj
– szkoły ponadgimnazjalne: panie Wioletta Bajor, Magdalena Plich.
Nadszedł zatem czas ewaluacji naszych działań. Została stworzona ankieta, którą przeprowadzono wśród 58 liderów z losowo wybranych szkół.
Analiza ilościowa przedstawia się następująco:
Liczba ankietowanych:
SP 18
GM 18
PGM 22
- Czy przeprowadziłeś/aś warsztaty w swojej klasie?
tak SP 88,8% nie 11,2%
GM 95 % 5 %
PGM 68% 32%
- Od kogo otrzymałeś/aś pomoc w organizacji warsztatu?
Pytanie 2 | wychowawca | pedagog | nauczyciel | inni | nikt | xxxx |
SP | 19% | 25% | 6% | 12% | 44% | |
GM | 53% | 53% | 12% | 6% | 6% | |
PGM | 47% | 20% | 0% | 20% | 20% |
- Od kogo otrzymałeś/aś pomoc w czasie prowadzenia warsztatu?
Pytanie 3 | wychowawca | pedagog | nauczyciel | inni | nikt | xxxx |
SP | 38% | 25% | 19% | 12% | 6% | |
GM | 65% | 12% | 18% | 12% | 6% | |
PGM | 40% | 0% | 0% | 53% | 7% |
- Jak Ci się współpracowało z drugim liderem?
Pytanie 4 | 1(źle) | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 (doskonale) |
SP | 6% | 0% | 6% | 0% | 19% | 69% |
GM | 0% | 0% | 0% | 0% | 29% | 71% |
PGM | 0% | 0% | 0% | 13% | 20% | 67% |
- Jak oceniasz współpracę z Twoją klasą podczas warsztatu?
Pytanie 5 | 1(słabo) | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 (doskonale) |
SP | 25% | 6% | 0% | 44% | 25% | 0% |
GM | 6% | 0% | 0% | 76% | 18% | 0% |
PGM | 0% | 20% | 27% | 40% | 7% | 7% |
- Czy udało Ci się zrealizować cały scenariusz zajęć podczas jednej lekcji?
tak SP 100% nie 0%
GM 94 % 6 %
PGM 67% 33%
7a. Które ćwiczenie Twoim zdaniem było dla klasy najciekawsze?
Pytanie 7a | a | b | c | d |
SP | 29% | 14% | 57% | 14% |
GM | 24% | 29% | 41% | 6% |
PGM | 27% | 0% | 73% | 13% |
7b. Które ćwiczenie Twoim zdaniem było dla klasy było najtrudniejsze?
Pytanie 7b | a | b | c | d |
SP | 14% | 86% | 14% | 0% |
GM | 12% | 18% | 23% | 47% |
PGM | 27% | 27% | 7% | 27% |
- Czy podjąłbyś/podjęłabyś się przeprowadzenia tego warsztatu po raz drugi?
tak SP 94% nie 6%
GM 94 % 6 %
PGM 87% 13%
Wyciągnięto następujące wnioski:
- Wychowawca klasy powinien być zawsze obecny w czasie przeprowadzania przez liderów warsztatu z klasą, aby pomóc utrzymać dyscyplinę i wspierać osoby prowadzące zajęcia.
- W czasie prowadzenia warsztatu w szkole podstawowej liderzy powinni otrzymać pomoc nauczyciela/pedagoga.
- Rozbieżność w wynikach pomiędzy trudnością przeprowadzonych ćwiczeń między szkołą podstawową a gimnazjum i szkołą ponadgimnazjalną może wynikać z etapu rozwojowego respondentów
- W szkole ponadgimnazjalnej najwięcej ankietowanych (33%) nie zrealizowało całego scenariusza zajęć, co może wynikać z przeciętnej oceny współpracy z klasą. Zatem przed warsztatem należy się zwrócić do wychowawcy/pedagoga z prośbą o przeprowadzenie wstępnej akcji promocyjnej podkreślającej ważność i potrzebę zajęć o tematyce dotyczącej tolerancji.
- Aby zwiększyć rzetelność przeprowadzonych ankiet ewaluacyjnych będą one realizowane do miesiące po przeszkoleniu liderów.
- Należy podkreślić, że osoby wybierane przez wychowawców do szkolenia na lidera powinny mieć łatwość komunikacji z dużą grupą, albo doświadczenie w wystąpieniach publicznych oraz umiejętność swobody formułowania wypowiedzi.
- 92% respondentów podjęłaby się przeprowadzenia warsztatu zajęć „Kwestia spojrzenia – kształtowanie postaw prospołecznych” po raz drugi.
Dziękujemy za współpracę i zapraszamy kolejne szkoły do wzięcia udziału w naszym projekcie realizowanym w ramach kampanii społecznej POZYTYWNI.GLIWICE.PL